Požadavek na příslib bankovní záruky může být diskriminační, rozhodl ÚOHS
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jako "ÚOHS"), resp. jeho předseda v řízení o rozkladu ve věci vedené pod sp. zn. ÚOHS-R0088/2024/VZ rozhodl, že požadavek na vystavení budoucí záruky, tj. vystavení příslibu od banky, může být diskriminační a nepřiměřený. Může se jednat o případ duplikace požadavků zadavatele na zajištění v účasti v zadávacím řízení.
V předmětném zadávacím řízení požadoval zadavatel od vybraného účastníka zřízení dvou bankovních záruk jako podmínku pro uzavření smlouvy. První bankovní záruka se týkala řádného provedení předmětu veřejné zakázky a druhá bankovní záruka měla krýt odstranění vad díla v záruční době. Přitom od všech účastníků zadavatel požadoval předložit již do nabídky závazný příslib banky o budoucím vystavení první i druhé bankovní záruky.
Duplicitní požadavky na zajištění v zadávacím řízení
Vedle těchto požadavků museli všichni účastníci složit rovněž jistotu dle § 41 zákona o zadávání veřejných zakázek. Úřad požadavek týkající se příslibu bankovní záruky považoval v tomto případě za podmínku samotné účasti v soutěži za účelem zajištění připravenosti účastníků případně uzavřít smlouvu na plnění veřejné zakázky.
Vzhledem k tomu, že vedle příslibu bankovní záruky, měli všichni dodavatelé splnit požadavek na poskytnutí jistoty dle § 41 zákona o zadávání veřejných zakázek, který taktéž slouží k zajištění závazku a připravenosti účastníků uzavřít smlouvu na veřejnou zakázku, jevily se předsedovi Úřadu požadavky na přísliby bankovní záruky jako duplicitní se stejným účelem jako bylo poskytnutí jistoty.
Předseda ÚOHS: Požadavky byly nepřiměřené
ÚOHS také upozornil na fakt, že příslib bankovní záruky pozbyde platnosti uzavřením smlouvy, tzn. bude nahrazen samotnou bankovní zárukou. Samotný příslib dle zadávací dokumentace v tomto případě nestačil k uzavření smlouvy, vybraný dodavatel měl dodat přímo bankovní záruku. Z toho důvodu byl požadavek na příslib považován za nadbytečný a nepřiměřený.
ÚOHS označil požadavek za diskriminační
Z těchto důvodů se předseda ÚOHS vyjádřil tak, že pro zajištění v samotné účasti v soutěži (v zadávacím řízení) a účelu zajištění závazku uzavřít smlouvu slouží institut jistoty dle § 41 zákona. Požadavkem na příslib bankovní záruky vedle jistoty v tomto případě došlo k duplikaci požadavků zadavatele na zajištění závazku uzavřít smlouvu a k navyšování nákladů dodavatelů. Na základě těchto skutečností označil předseda ÚOHS požadavek za nepřiměřený a diskriminační.
Veřejné zakázky tvoří významnou součást portfolia našich právních služeb. Tématem se zabýváme pravidelně i v našich novinkách, naposledy například tím, zdali-li lze účastníka vyloučit z veřejné zakázky pouze na základě formálních nedostatků.