Nejen digitální občanky, ale už i řidičáky
Před časem jsme Vás v našem článku ZDE informovali o digitalizaci občanských průkazů v souvislosti s přijetím vládního návrhu novely zákona č. 12/2020 o právu na digitální služby. Následovat budou i „řidičáky“.
Řidiči v Česku se mohou od letošního roku prokazovat řidičským průkazem v mobilu v aplikaci nazvané e-Dokladovka. Ta by měla být v budoucnu kompatibilní is evropským dokladem. Evropský parlament v rámci tzv. „Road Safety Package“ schválil dne 27. února 2024 v prvním čtení novelu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1724 ze dne 2. října 2018 a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2561 ze dne 14. prosince 2022 (novela vychází z návrhu Evropské komise). Druhé čtení již proběhne v novém složení Evropského parlamentu, které vzejde z voleb konaných ve dnech 6.-9. června 2024. Připravovaná novela by měla zavést digitální řidičský průkaz, jakož i upravit a sjednotit některá pravidla týkající se bezpečnosti provozu.
Digitální „řidičák“ by měl platit po celé EU. Europoslanci si od jeho zavedení slibují jednodušší předložení řidičského průkazu u dopravní kontroly, ale také jeho obnovení či výměnu, jelikož vše bude online. Zároveň by mělo být jednodušší provést blokaci řidičského průkazu v případě spáchání závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta řidičského oprávnění – což je jednou z novinek, kterou novela přináší, jelikož tato blokace není v současné době možná ve všech zemích EU. Nově by se rovněž doba platnosti průkazu měla sjednotit na 15 let (v případě oprávnění pro osobní automobily a motocykly). Ve většině zemí EU, včetně České republiky, v současnosti činí doba platnosti řidičského průkazu 10 let. Hojně diskutovaným tématem napříč státy EU bylo zavedení možnosti řídit osobní automobily již od 17 let, a to pod dohledem dospělé osoby.
Novela by tuto možnost měla zakotvit ve všech zemích EU. Mladých řidičů se týká i další změna, jelikož podle znění normy schválené v prvním čtení, budou všichni noví řidiči podléhat po dobu dvou let přísnějším pravidlům - například z hlediska tolerance alkoholu. Tato změna cílí na státy, kde je na rozdíl od Česka povolena určitá hladina alkoholu v krvi řidiče. Novela také reaguje na nedostatek profesionálních řidičů nákladních automobilů a autobusů, s kterým se potýká většina států EU. Nově by tak mohli již řidiči od 18 let řídit nákladní automobil či minibus s kapacitou až 16 cestujících. Uvažované zkrácení doby platnosti řidičského průkazu u seniorů však přes europoslance - s odkazem na zákaz diskriminace –neprošlo. Novela je dalším krokem k naplnění ambiciózního cíle EU - dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích EU do roku 2050.
Nakolik bude tato vize dosažitelná, ukáže čas.
zeptejte se autora
-
Mgr. Vojtěch Hermann