Jak správně označit obchodní sdělení?

Pozadí stránky
Jak správně označit obchodní sdělení?
25. 9. 2024

O tom, jak přísná pravidla stanoví zákon pro zasílání obchodních sdělení, Vás průběžně informujeme - např. článku z 5. 4. 2022, dostupném zde. 

Základní rámec podmínek obsahuje ve svém § 7 zákon o některých službách informační společnosti[1]. Podle těchto pravidel musí podnikatel pečlivě zvažovat nejen to, komu obchodní sdělení zašle, tedy zjišťovat, zda pro tento účel získal řádný souhlas v souladu se zákonem o některých službách informační společnosti i GDPR[2], ale také to, jaký bude obsah obchodního sdělení a jak takové obchodní sdělení označí.

Právě poslední ze zmíněných bodů, tedy podmínky označení obchodního sdělení, rozebral v rozsudku ze dne 24. 6. 2024, č. j. 8 A 102/2023-59, Městský soud v Praze. Tento rozsudek byl vyústěním správního řízení, ve kterém byla žalobkyni (obchodní společnosti) uložena pokuta ve výši 60.000 Kč za řadu pochybení souvisejících s obchodními sděleními, mimo jiné však právě za to, že žalobkyně opakovaně zasílala prostřednictvím SMS obchodní sdělení, aniž by tyto zprávy byly zřetelně a jasně jako obchodní sdělení označeny. To, že se jedná o obchodní sdělení, bylo možné zjistit až z obsahu zasílaných SMS zpráv poté, co je adresát otevřel a přečetl si je.

Úřad pro ochranu osobních údajů a v rámci opravného prostředku (rozkladu) také jeho předseda upozornili na to, že tím, že zasílané SMS zprávy nebyly jako obchodní sdělení na první pohled nijak označeny, byl jejich adresát zbaven možnosti se rozhodnout, zda takové sdělení přijme a zprávu otevře, či nikoliv, a právě v tomto spočívalo pochybení žalobkyně. S těmito závěry se Městský soud v Praze plně ztotožnil a v této souvislosti současně připomněl, že smyslem a účelem zákona je v daném případě ochrana fyzických i právnických osob před nežádoucím obtěžováním spočívajícím v zasílání obchodních sdělení. Adresát musí mít proto mimo jiné možnost sdělení vůbec nečíst, k čemuž je však nutné, aby již z náhledu sdělení zjistil, že se jedná právě o obchodní sdělení.

Jak je tedy třeba obchodní sdělení označit?

Podle zákona musí být příslušná zpráva (elektronická pošta) jako obchodní sdělení takto „jasně a zřetelně“ označena. Dostačující by mělo být pojmenování zprávy již v jejím úvodu či předmětu například následujícími frázemi: obchodní sdělení (eventuálně „OS“), akční nabídka, akce, jarní kolekce, popř. newsletter, což jsou označení, nad kterými panuje shoda také v odborné literatuře[3] a která schvaluje i Úřad pro ochranu osobních údajů[4]. I my je tak doporučujeme jako vhodné způsoby, jak vyhovět zákonným povinnostem.

Podle veřejné databáze InfoSoud byla nicméně proti rozebíranému rozhodnutí dne 12. 8. 2024 podána kasační stížnost. Věcí se tak bude v nejbližších měsících zaobírat Nejvyšší soud. Přinejmenším do té doby se však jedná o rozhodnutí pravomocné, a tedy závazné, jehož závěry proto doporučujeme reflektovat.

 

[1]  zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti

[2] nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů)

[3] MAISNER, Martin. § 7 [Šíření obchodních sdělení]. In: MAISNER, Martin. Zákon o některých službách informační společnosti. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2016, s. 161, marg. č. 57.

BERNARDINOVÁ, Veronika. Povinnosti podnikatelů při zasílání obchodních sdělení zákazníkům. Bulletin advokacie, 2024, č. 3, s. 35-39.

[4]https://uoou.gov.cz/cinnost/obchodni-sdeleni/casto-kladene-otazky-k-zakonu-c-4802004-sb

zaujalo vás toto téma?
zeptejte se autora

Vaše osobní údaje jsou u nás v bezpečí. Více informací o našich zásadách ochrany osobních údajů.