Budou moci vodáci pít alkohol?

Pozadí stránky
Budou moci vodáci pít alkohol?
3. 7. 2018

Skupina poslanců předložila sněmovně dne 20. 4. 2018 návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Dle důvodové zprávy je záměrem této úpravy zprostit zejména vodáky odpovědnosti za přestupek v důsledku požívání alkoholu při plavbě. Zároveň navrhli, aby s ním sněmovna vyslovila souhlas již při prvním čtení (proti tomuto návrhu však bylo vzneseno veto).

Výjimka ze zakotvené nulové tolerance, co se týče požívání alkoholu a jiných návykových látek, by se měla týkat případů vedení (či obdobných činností) malých plavidel, které se nezapisují do plavebního rejstříku a nemají vlastní strojní pohon.

Předkladatelé v důvodové zprávě uvádějí, že ustanovení § 43 odst. 3 písm. c) zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, v aktuálním znění nereflektuje neexistenci míry společenské škodlivosti v některých případech vnitrozemské plavby (při ovlivnění požitím alkoholu nebo užitím jiné návykové látky). Nejvzácnějším příkladem je právě volnočasová plavba vodáků. Podle našeho názoru je empiricky dokázáno, že toto tvrzení předkladatelů o nedostačujícím naplnění společenské škodlivosti u uvedeného přestupku, se zakládá na pravdě (zde zejména „klasické“ řeky obývané vodáky). Lze uvažovat, že v určitých situacích může být člověk ovlivněný alkoholem na vodě nebezpečný, ale hlavně sám pro sebe. Stejně tak by šlo nalézt řadu situací, kdy jednání člověka v opilosti je nebezpečné pro něj samého, či dokonce i nebezpečné pro osoby v okolí, ale takové jednání není stíháno žádnou sankcí. V tomto ohledu je třeba vzít v potaz i fakt, že na jednání takového vodáka stále dopadá celá řada regulativů, které musí dodržovat, ať je pod vlivem alkoholu či nikoliv, a v mnohých případech mají orgány státní správy možnosti, jak na nebezpečné jednání takové osoby reagovat – i bez stotisícové pokuty.

Vyšší míra společenské škodlivosti pak přichází v úvahu tam, kde je riziko střetu „malého“ plavidla s „větším“ plavidlem se strojním pohonem. Tento fakt však lze zohlednit v legislativním procesu a přijmout vyhovující řešení.

Návrh zákona byl poměrně rozsáhle diskutován s velice různorodými názory, avšak ustál hlasování o zamítnutí a byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.

autor: Mgr. Milan Jelínek

Vaše osobní údaje jsou u nás v bezpečí. Více informací o našich zásadách ochrany osobních údajů.